A Központi Statisztikai Hivatal tavaly tavasszal publikált kutatási adatai szerint a válság hatására nőtt a nem szokványos foglalkoztatási formák – részmunkaidő, határozott idejű szerződés, távmunka – szerepe Magyarországon. A távmunka modern, költség- és környezetkímélő: számos munkakör és kolléga esetében kimondottan növeli a hatékonyságot.
A szélessávú mobil internetnek és az egyre gyorsabb, biztonságosabb és olcsóbb mobil eszközöknek – mint az okostelefonok, tabletek, noteszgépek – köszönhetően eljutottunk oda, hogy technikai szempontból a munka közel irodai, „asztali” hatékonysággal végezhető szinte bárhonnan. Technikai akadálya nincs a távmunka minél szélesebb körben való elterjedésének, sokkal inkább társadalmi és kulturális korlátai vannak hazánkban ennek a munkaformának.
Bizalom kérdése a messziről, különösképp az otthonról végzett munka. Számos cégvezető gondolja, hogy nagyobb mértékben ellenőrizheti a munkavállalók teljesítményét az iroda falain belül. Megfelelő infrastruktúra hiányában, nem bízik a távmunkában dolgozó alkalmazott hatékonyságában. A sikeres, modern vállalati kultúrával rendelkező cégeknek nem az számít, hány órát ülünk az irodában, hanem hogy hatékonyan elvégezzük a feladatokat. Ennek ellenőrzésére már számos lehetősége van a munkaadónak. A megfelelő hardveres és szoftveres elemekből felépített célrendszerek egyszerre támogatják, irányítják, segítik a dolgozókat, automatizálják, biztosítják a folyamatos információ-áramlást. Ezzel teljes mértékben ellenőrizhetővé válik a távmunka hatékonysága. Ezen túl a jogi környezet is hozzájárul ahhoz, hogy a távmunka valóban hatékony legyen. A Munka Törvénykönyve alapos útmutatással szolgál a távmunka jogi szabályozásával kapcsolatban. A feleknek meg kell állapodniuk számos olyan pontban, amely távmunka hiányában nem merülne fel, mint a kapcsolattartás, költségek, eszközök.
A válság hatására előtérbe kerültek a költségkímélő megoldások, így a távmunka is egyre népszerűbbé válik Magyarországon. A távmunka bevezetéséből a munkaadók és a munkavállalók is jelentős mértékben profitálhatnak – és nem csak mobil, például területi képviselői feladatokat ellátó dolgozók esetében. Csökkenthetők többek közt az utazási költségek, és az iroda fenntartási költségei is.
„Van, ahol régóta bevett szokás az otthoni munkavégzés, van, ahol ismeretlen. Ügyfeleinknek számos alkalommal készítettünk olyan alkalmazást, amely megkönnyíti a távolról végzett munka tervezését, kontrolálását – hiszen a munkatársak nem csak otthon, hanem terepen, vagy épp távoli kirendeltségen is lehetnek éppen. A web alapú megoldásokat kiszolgáló architektúra és a Cloud szolgáltatások egyaránt megfelelnek a távmunka által támasztott funkcionális és biztonsági követelményeknek, segítségükkel könnyebben rendszerbe szervezhető a cég működése a központi iroda falain túl is: az általunk használt és kínált formában bevált, kitűnő kiegészítője, esetenként alternatívája a benti munkának. Az R&R Software-nél 2008 óta számos esetben alkalmazunk részleges vagy teljes távmunkában dolgozó kollégákat. Munkakör függő, hogy hol milyen arányban tudunk távmunkát alkalmazni. Tapasztalatom szerint ez semmiféle kockázatot nem rejt magában munka szempontjából, ugyanakkor költséget és időt spórolunk” – mondta Rozenberszki Zsolt, az R&R Software értékesítési igazgatója.
Forrás: Prim Online